תבניות סיליקון או תבניות נחושת – מה עדיף?

תבניות סיליקון

האופה המקצוען ואף האופה הביתי, ניצבים בפני דילמה לא קלה בשנים האחרונות – האם להשתמש בתבניות סיליקון או בתבניות נחושת.

תבנית נחושת היא התבנית המסורתית, שעולם האפייה הצרפתי השתמש בה לאורך מאות שנים בהצלחה רבה, ואילו תבניות סיליקון הן התבנית החדשה יחסית שנכנסה לשימוש בעשור האחרון ומאז מסחררת את עולם האפייה. אז מה עדיף – העולם הישן או העולם החדש?

תבניות סיליקון – יתרונות וחסרונות

תבנית הסיליקון עשתה מהפכה בתחום האפייה במיוחד בגלל היתרון העיקרי שלה והוא היותה גורמת לאפייה אחידה (וזאת להבדיל מתבנית נחושת אשר נוהגת לשרוף את הקצוות). האפייה האחידה נגרמת בשל תכונה נוספת שיש לתבניות סיליקון (שמהווה גם היא יתרון בפני עצמו) – מתחממת ומתקררת מהר. החימום המהיר של התבנית גורם לה להתחמם כולה תוך שניות, כך שאין פערים בחום בין החלקים השונים בתבניות. תכונה זו היא גם יתרון בפני עצמו שכן כאשר האופה מוציא את התבנית מהתנור הוא יכול לגעת בה בידיים חשופות אחרי דקות ספורות בלבד שכן היא גם מצטננת במהרה. מכיוון שהסיליקון הינו חומר גמיש, ניתן להוציא את המאפה מהתבנית באופן אלסטי למדי, ללא צורך באקרובטיקה מיוחדת. כלומר, ניתן להוציא את המאפים ללא צורך בסכין לשם הפרדה או שימוש בתחתיות נייר. עם זאת אין צורך בשימון תבניות סיליקון, נוח וקל להפריד את המאפים לעומת תבניות נחושת אשר אנו חייבים לשמן וכך מעלים את הקלוריות ואיזון חומרי הגלם במאפים. והיתרון לחובבי הדיאטות – הסיליקון אינו חומר דביק ולכן דורש בשימון קל בלבד, לעומת הנחושת. לצד היתרונות הרבים, ישנם גם קצת חסרונות, כאשר החיסרון הבולט ביותר הוא האסתטיקה – אין ספק שתבניות סיליקון הינן פחות יפה ו"סקסית" מאחותה היפה הלא היא תבנית הנחושת.

תבנית נחושת – יתרונות וחסרונות

תבניות נחושת הן מעל לכל יפה וקלאסית. הקלאסיקה של הנחושת מובילה מטבחי אפייה מכובדים מכל העולם – המטבח הצרפתי, המטבח האיטלקי, המטבח הצפון אפריקאי ועוד. מדובר בחומר חזק, אשר להבדיל מהסיליקון הוא לא אלסטי ולכן אין סכנת הישפכות טרם הבלילה בו מתייצבת. אך לעומת תבניות סיליקון, לתבניות נחושת ישנם חסרונות בולטים: אפייה לא אחידה וכתוצאה מכך נגרמת שריפת המאפה בקצוות, צורך בשימון רב של התבנית, אי יכולת "לשלוף" את המאפה בקלות מתוך התבנית וקושי רב בניקוי התבנית שכן הבלילה נדבקת מאוד לדפנות. בנוסף יש צורך בשימוש בסכין להפרדת המאפים או לחליפין שימוש בתחתיות נייר לשם הפרדה קלה. עם זאת תבניות נחושת פגיעות לשריטות וכך התבניות נפגעות או נהרסות לעומת תבניות סיליקון השומרת על צורתה ומאוד קשה "לפצוע" אותה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *