מערוך, מטרפה ובלנדר – אמצעי האפייה הנפוצים בבתים:

מערוך

מאז ומתמיד נהגו לאפות במגוון כלים ואביזרים, כאשר גם הם השתכללו במהלך השנים.  

אך ישנם כלים שתמיד היו כאן, והטכנולוגיה רק שיפרה את תפקודם ולא שינתה את המהות שלהם. מערוך, מטרפה ובלנדר זו רק רשימה חלקית של כלים כאלו, שלאורך כל ההיסטוריה האנושות עשתה בהם שימוש, ונדמה כי הם כאן כדי להישאר. אז כיצד הם הגיחו לחיינו ומה השימושים שלהם?

המערוך לאורך ההיסטוריה ומה הוא מסמל היום

המערוך הוא אולי הכלי אפייה הוותיק ביותר במטבח, שכן הוא נכנס לשימוש עם תחילת רעיון האפייה אי שם במצרים הקדומה. האפייה החלה עם הבאת דגן החיטה למצרים, והמקומיים החלו לפתח את הלחם אשר נאפה בתנור. השימוש במערוך נועד כדי לרדד את הבצק ולהוריד קצת מנפחו על מנת שיתאים להיכנס לתנורים בגדלים שונים. בתחילה היה המערוך בדמוי בקבוק זכוכית או כל מוארך כלשהו עמו ניתן לגלגל. ולאחר כמה מחזורי אפייה הוא הפך לגליל אליו מחוברות שתי סיכות אותן יש להחזיק בידיים בזמן הרידוד.

חלק אינטגרלי מהאפיה היא המטרפה שמשמת אותנו כמעט בכל יצירה קולינרית

המטרפה הינה שלה מתקדם יותר באפייה מאשר המערוך. המטרפה נכנסה לעולם האפייה עת החלו להקציף בצקים ומאוחר יותר גם ביצים. הרעיון היה פשוט: ערבוב בכף לא אפשר הכנסת אוויר תוך כדי הערבוב מה שיצר תערובות שטוחות מאוד וחסרות נפח ואווריריות, שהובילו למאפים דחוסים וקשים. המטרפה הומצאה על מנת שבכל שלב בערבוב ייכנס אוויר לבלילה ובכך התערובת תהיה קלילה, נוחה לשימוש, ותוביל למאפים אווריריים ונימוחים.

בלנדר כתוספת למטבח – הכרחי או שאפשר לוותר?

הבלנדר הינו אורח בעולם האפייה. קשה להגיד שהוא אחד הכלים הבסיסיים או החשובים באפייה, והוא יותר תוספת מודרני לקינוחים הצרפתיים המהוקצעים החל מהמאה ה-19. בלנדר מהווה כלי טוחן, הן למשחה והן לפירורים או טחינה גסה (תלוי מה טוחנים), ולפני שהוא היה קיים היו נוהגים למעוך ולטחות הכל עם סכין ומזלג, או עם מכתש ועלי. כיום משמש הבלנדר בעיקר להכנת רטבים ותוספות בעולם האפייה, ופחות לבצקים או לבלילות עצמן. ועדיין, לכל אופה מקצועי או חובבן יש בלנדר במטבח בו הוא עושה שימוש לעיתים קרובות מאוד.

ההמלצה שלנו

לאחר סקר שוק קצת והתנסות בכמה מערוכים פופלארים בשוק מצאנו שהמערוך Nonstick מבית נעמן הוא המוצלח ביותר. בשילוב עם טכנולוגיה מתקדמת החברה הצליחה לייצר מערוך נוח, איכותי, עם אחיזה קשיחה וגולת הכותרת – אוכל לא נדבק אליו. מה שאומר שכאשר אנחנו משטחים את הבצק, אין צורך בקמח. בריאות ונוחות הן שתי המילים המרכיבות את הכותרת של המערוך המצוין הזה – והוא ההמלצה שלנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *